Is marketing voor mkb echt anders dan voor grote bedrijven? Jazeker! Want wat je doet, moet nóg strakker geregisseerd worden (budget). Je moet nog beter op je bestaande klanten passen (prioriteit). En door de marktsituatie nog creatiever zijn (verzadiging). Een aantal tips voor meer effect.

Budget

Als mkb-er heb je over het algemeen een beperkter budget dan de grote merken van deze wereld. Dat betekent kiezen, kritisch zijn en sturen op rendement. 
 
 
Ben je consultant? Dan investeer je vooral in personal branding. Heb je een webshop? Dan ligt de nadruk op online. Pas op: het gaat om nadruk / focus / prioriteiten. Niet dat je niet meer hoeft te investeren in de rest!
 
  • Eén keer € 5.000 is ook tweemaal € 2.500. Of € 3.500 en € 1.500. Investeer bewust maar voorkom versnippering.
 
In de afgelopen zes jaar heb ik menigmaal een marketingbudget opgeknipt. Vooral voor direct mail campagnes is het goed nogmaals je doelgroep te checken (scheelt direct in porto). Het budget dat je bespaart door te trechteren, kun je investeren in een goed telemarketingbureau voor opvolging. 
 
  • Wees als mkb-er nog kritischer op het rendement van je investeringen.
 
Jazeker, het is moeilijk meten. Maar dat is geen reden om dan maar lukraak te investeren en middels trial-and-error erachter te komen wat wel en niet werkt. Wees ook kritisch op de reden waarom iets niet heeft gewerkt. Actie niet goed opgevolgd? Doelgroep niet goed bepaald? Onaantrekkelijke of niet-relevante actie? Verkeerd moment? Leer daarvan!
 

Prioriteit

Dit blijkt voor ondernemers het aller-moeilijkste. We willen iedereen bereiken en iedereen moet klant worden. Keep on dreaming! 
 
  • Voor WIE doe je WAT en HOE?
 
Ook voor de marketingacties dien je de 5W+H vragen te stellen. Vooraf, niet achteraf.
 
 
Menigmaal staat de marketingkalender bol van acties voor het werven van nieuwe klanten, maar wordt er bizar weinig gecommuniceerd met de bestaande klanten. Nou ja, op de factuur voor het abonnement na dan. 
 
  • Stel een eenvoudige marketingkalender op.
 
Het is zo simpel, bespaart zoveel denkwerk en voorkomt ad-hoc acties waar per definitie te weinig tijd voor is. Want op het moment dat jij het bedenkt, had het al in de markt moeten liggen.
 

Verzadiging

Jouw klant ontvangt dagelijks een massa ‘communicatie’. Hoe maak je het verschil?
 
  • Communiceer wat relevant is.
 
De wekelijkse nieuwsbrief waar niets nuttigs in staat, verdwijnt na twee à drie keer linea-recta in de prullenmand. Ongelezen. En alle edities daarna (ook die met nuttige informatie) ook. Stel dus voor je nieuwsbrieven, blogs, video’s, animaties, social media berichten, emailings, alles een contentplan op. Waar zitten jouw klanten op te wachten? Wat willen ze lezen? Wat interesseert ze? Vertel daarover!
 
  • Wees herkenbaar.
 
Dit gaat verder dan ervoor zorgen dat alles netjes in de kleurtjes van de huisstijl is. Het gaat over je totale merkpersoonlijkheid. Dus schrijfstijl, toonzetting, manier van communiceren, beeldmateriaal, moment. Overweeg het vastleggen van een bepaald moment op de dag of in de week voor je emailnieuwsbrief, blog of tweet. 
 
Bovenstaande is nog maar een selectie van manieren om marketing beter voor je te laten werken. Het hangt uiteraard van veel meer factoren af dan alleen budget, prioriteit en verzadiging. Van jouw klant en markt bijvoorbeeld, jouw bedrijf en de oplossingen die je biedt. Voorbeelden bij bovenstaande cases? Of een second opinion voor jouw marketingkalender? Bel gerust.