Als zelfstandig marketingprofessional kom ik bij veel bedrijven over de vloer. Variërend van  kleine familiebedrijven tot middelgrote mkb-bedrijven. Ik ontmoet mensen met passie voor hun vak die tegen uiteenlopende zaken aan lopen. In dit eerste blog handvatten om zelf een gestructureerd én effectief marketingbeleid te voeren en meer omzet te genereren.

Eén van mijn eerste opdrachten was voor een zeer gespecialiseerd familiebedrijf, dat last had van de crisis. Er moest iets gebeuren. De eigenaar had al verschillende acties opgezet: een stand op een regionale beurs, advertenties geplaatst en de website opgefrist. Het had bitter weinig opgeleverd. Na een eerste gesprek hebben we alle onderdelen van het bedrijf goed in kaart gebracht: klanten, omzetopbouw, assortiment, productvoordelen per product, kanalen etc. Zo ontstond een helder beeld van de huidige situatie. Veel klanten namen slechts enkele producten af, terwijl ook andere artikelen uit het assortiment interessant konden zijn.

Op basis van de bedrijfsanalyse heeft Magenta Marketing:

  • een selectie gemaakt van klanten voor cross selling;
  • alle klanten ingedeeld in een focusgroep met ieder een eigen benadering en doelstelling;
  • een marketingplan geschreven met een heldere strategie; voor korte en lange termijn, voor bestaande en nieuwe klanten.

Klanten waardeerden het zeer dat werd meegedacht in passende oplossingen en namen meer producten af. Zonder fors te investeren kon een verbetering van de omzet worden gerealiseerd door de focus te leggen op de bestaande klanten. Dit familiebedrijf kreeg de beschikking over duidelijke handvatten om zelf een gestructureerd én effectief marketingbeleid te voeren en werkt inmiddels van service naar omzet.
 

Marketing in de praktijk