Durf te vragen? Durf te kiezen!

Met de huidige online mogelijkheden en snelle communicatiemiddelen is het heel eenvoudig om vragen te stellen. Een slimme tip, een snelle oplossing, meedenken, omdenken. Er is zelfs een hashtag voor. Een goede zaak. Daarmee kunnen we elkaar helpen. Voor veel situaties zou ook een hashtag voor durf te kiezen passend zijn. Want in onder andere marketing draait het net zo goed om het durven maken van beslissingen. En daar zijn we niet altijd even goed in blijkt.

Het concept: kies voor je kern

Keuzes maken zorgt voor onrust. En dan gaat het niet zozeer om de vraag of je wel of geen suiker in je koffie lust, maar keuzes die te maken hebben met het concept achter jouw merk. Jouw merk cq. jij staat ergens voor. Dat is je kern, jouw concept, het hart van je merk. Alles wat je doet moet een directe link hebben met jouw concept. “Tover een glimlach op het gezicht van je klant” dan moet alles wat je doet, alles wat de klant ervaart, ziet, voelt, echt alles in het teken staan van die glimlach.

Een concept is dus de kern van je verhaal. Durf daarom te kiezen voor dingen die dat concept sterker maken, maar kies er ook voor zaken achterwege te laten die inbreuk doen op je concept, en daarmee op je merk. In de praktijk merk ik dat ondernemers dit stukje heel lastig vinden.  Maar als jij als merkbewaker onduidelijke keuzes maakt, of je concept niet scherp houdt, dan weet je klant al helemaal niet waar jij voor staat. Kortom, durf te kiezen.

“Ik heb een heel leuk idee…!”

Nog zo’n uitdaging! Jij of misschien een medewerker heeft ‘een leuk idee’. Klinkt tof, maar zet je voelsprieten op scherp. Niet met als doel om alle leuke ideeën om zeep te helpen, maar om goed onderscheid te maken tussen ideeën die samenhangen met je kern of actiematig ingezet kunnen worden. In de meeste gevallen valt zo’n ‘goed idee’ namelijk in de laatste categorie. Die ideeën kun je beoordelen, misschien nog optimaliseren en vervolgens opnemen in je marketingplanning. Ook hier is het dus weer van belang om te kiezen.

De juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon

Dat is wat marketing tot doel heeft: zorgen voor effectieve en optimale communicatie met de klant. Daarvoor is klantkennis onmisbaar. Maar net zo goed een heldere planning en keuze voor het juiste kanaal. Inmiddels zijn er volop tools om campagnes te testen, te vergelijken, tussentijds bij te sturen. Maak daar goed gebruik van. Maar kern van de zaak blijft: maak duidelijke keuzes. Daarmee help je jouw merk, maar bovenal, daarmee help je jouw klant. Graag gedaan!